הופעת מגפות בראייה איורוודית

בכתבי האיורוודה העתיקים נמצא פרק מיוחד (צ'ארקה, וימנה סטהנה פרק 3).
העוסק בהתפרצות מגיפות וההתמודדות איתן. אמנם הטקסט נכתב לפני אלפי שנים אבל קשור לימינו עם התפרצות מגפת הקורונה.

בפרק מסופר על אטרייה האציל מבין הרישים (החכמים האיורוודים) שיצא עם תלמידיו להתבוננות ביער על גדות הגנגס, בצפון הודו. אטרייה התבונן בגורמי השמים, בכוכבים,
בירח, בשמש, באוויר ובאש. אטרייה ראה סימנים לא שגרתיים בטבע שעלולים להשפיע על איכות האדמה וחזה מגפה שעומדת לפרוץ.
קשה לטפל באנשים בזמן מגיפה ולכן אטריה מורה לתלמידיו כבר לאסוף צמחי המרפא שעדיין התכונות ואיכויות המרפא שלהם טובות ולשמור אותם בתנאים טובים עבור המטופלים בשעת הצורך וכך הם עושים.

אחד מתלמידיו של אטרייה בשם אגניבסה שואל אותו, איך זה שאנשים השונים זה מזה בטבע המולד שלהם ,במבנה, בכוח, בתזונה, בגיל ובמצב המנטאלי נפגעים באותו אופן?

אטרייה עונה לתלמידו: למרות שכל אדם שונה מרעהו יש גורמים המשפיעים עלינו ומשותפים לנו. הפרעה ונזק בגורמים האלו: מים, אוויר, מקום וזמן יגרמו להתפרצות מגיפה.

סימנים ומאפיינים של מים, אוויר, אדמה וזמן לא תקינים:

אוויר – רוח הנושבת מאד בחוזקה, קרה מאד או חמה מאד, יבשה מאד, לחה מאד, רוחות ציקלון הנושבות עם חול,עשן, אבק ואפר, רוח עם ריח לא נעים.

מים – מזוהמים עם ריח לא נעים, צבע ומרקם לא אופייניים, מקווה מים ללא עופות וחיות מים.

אדמה – צבע וריח האדמה לא רגיל, גדילה מופרזת של עשב או לעומת זאת צמחיה נבולה, אזורים ללא חיות בר או שהחיות בו אדישות או פצועות.

זמן – אי אמירת אמת, חוסר צניעות, חוסר אמות מוסר של האנשים.
הצפות חוזרות ונשנות של מאגרי מים, רעידות אדמה תכופות, השמש הירח והכוכבים מופיעים כאילו כוסו בעננים וצבעם משתנה ללבן או נחושת.
תחושות של בלבול, התרגשות יתרה, חשש, עצב וחשכה גם במובן הנפשי והסביבתי.

אגניבסה ממשיך ושואל את מורו מה הוא המקור לכל התופעות החריגות האלו?
אטרייה משיב שהשורש קשור במעשים שליליים של האדם בהווה ובחיים הקודמים = קרמה.
וכאשר השלטון, המלך, ראשי המדינה, הקהילה ואיגודים מקצועיים מתנהלים באופן מושחת ומתנהגים באופן לא הוגן כלפי הציבור והאנשים תחת מרותם.
מעשיים שליליים מעלימים את היושר וכשהיושר נעלם האלים נוטשים וכשזה קורה, יש השפעה על עונות השנה ותופעות של גשם לא בעיתו, רוחות נושבות שונה, מאגרי מים מתייבשים, האדמה מושפעת, צמחים מתים ואז פורצות מגיפות.

דילוג לתוכן